! Voor deze reis zijn er meerdere reisroutes. Onder Data & Prijzen vind je welke route wanneer gevolgd wordt. Maak hieronder je keuze.
-
1
vlucht Amsterdam - Oslo
Het is niet iedere dag mogelijk om op een dag van Amsterdam via Oslo naar Longyearbyen te vliegen Daarom overnachten we tijdens de meeste reizen op de heen- en de terugreis in Oslo. Omdat de luchthaven van Oslo op circa 60 kilometer van de stad ligt, boeken we een overnachting voor je in een hotel vlakbij de luchthaven. Voor het vluchtschema verwijzen we naar het kopje "Vluchtgegevens".
-
2
vlucht naar Spitsbergen, aan boord
Afhankelijk van je vluchtschema heb je tussen aankomst op het vliegveld en inscheping nog heel even om rond te kijken in Longyearbyen. Longyearbyen is de meest noordelijke stad ter wereld met meer dan 1000 inwoners (het heeft er nog steeds slechts ongeveer 2000) en de naam is eenvoudiger dan het lijkt. De stad werd vernoemd naar de Amerikaans John Longyear en 'byen' betekent eenvoudig 'het dorp". Het museum is een aanrader. Hier kun je al heel veel te weten komen over de expedities die vanaf Spitsbergen vertrokken op zoek naar de noord-oost passage en natuurlijk de race om de Noordpool zelf.
In de middag ga je aan boord. Je maakt kennis met de crew en het schip en onder het genot van een hapje en drankje wordt het begin van de expeditie gevierd. De hut wordt je toegewezen en nadat je geïnstalleerd bent staat er een lichte maaltijd voor je klaar. Het schip vertrekt 's avonds of afhankelijk van het weer de volgende ochtend.
Optioneel upgrade comforthut
Tijdens deze reis slaap je in een standaard hut een stapelbed. Het is mogelijk om je hut te upgraden naar een comforthut. Deze hut beschikt over twee losse, gelijkvloerse bedden.
-
3
varen rond Spitsbergen op zeilschip de Antigua
Doel van deze expeditie is om het grootste eiland in de archipel, Spitsbergen, te verkennen, maar als de omstandigheden het toelaten, zullen we ook kleinere eilanden proberen te bezoeken. We varen (een deel van) het eiland rond en waar mogelijk gaan we er in onze rubberboten, de zodiacs op uit. Per zodiac verkennen we gletsjers en ijsbergen, maar we gaan - indien tijd en weer het toelaten - ook aan land bij Ny-Ålesund, waar een onderzoekstation met 80 wetenschappers is gevestigd. Tijdens de reis zijn er mogelijkheden om kortere en langere wandelingen te maken.
In het noordwesten van Spitsbergen ligt de nederzetting Smeerenburg, ooit ‘blubberstad’ genoemd. Hier kun je zien wat over is gebleven van de traankokerijen waarmee de Nederlandse walviswaarders in de 17e eeuw spek uit de
walvissen wonnen. Ook de walvisbotten die hier liggen herinneren aan deze tijd.Hoe noordelijker we varen, hoe kouder het wordt. We passeren misschien zelfs de 80-graden noorderbreedte, minder dan 1000
kilometer van de Noordpool.We varen langs Moffeneiland (niet tussen half mei en half september), waar een park ter bescherming van de walrussen is gevestigd. Behalve de reusachtige walrussen die je hier kunt observeren, is er kans om ijsberen te zien. De noordkust en het noordoosten kunnen ’s zomers probleemloos bezocht worden, maar de doorsteek door de Hinlopenstraat is afhankelijk van de hoeveelheid ijs.
Op Spitsbergen domineren ijs, gletsjers en bergen het landschap. De kust is fantastisch met kliffen vol broedkolonies zeevogels. Ontelbare alken, drieteenmeeuwen, papegaaiduikers, Noordse stormvogels en andere soorten bouwen hun nesten en voeren hun jongen. Aan land leven zoogdieren als de poolvos, het rendier en ijsberen. In zee treffen we zeehonden, walrussen en verschillende walvissoorten. Bovendien kan de toendra een schitterende bloemenpracht geven als vele van de meer dan 150 soorten planten bloeien. Hoe dan ook: een reis met de Antigua is een onvergetelijke tocht door één van de laatste onaangeroerde plekken op aarde.
Aan wal zijn de gidsen altijd bewapend, als voorzorg tegen een ontmoeting met ijsberen. Om die reden dien je tijdens de wandelingen dan ook altijd bij de groep te blijven.
Hoewel de Antigua een zeilschip is, zal er toch een groot deel van de reis op de motor gevaren worden. Dit is bijvoorbeeld het geval als de wind te hard, te zacht of de verkeerde kant op blaast (de nadruk van de reis ligt op de excursies, en in mindere mate op het zeilen), of als er veel ijs ligt. Zeilervaring is niet nodig. Meehelpen aan boord geschiedt op vrijwillige basis.
De bemanning en enthousiaste reisbegeleiding vertellen zowel aan boord - door middel van diapresentaties - als tijdens de wandelingen en boottochten van alles over de natuur, de dieren en de ontdekking, verovering en ontberingen die hier geleden zijn. Elk van deze reizen staat onder leiding van een gerenommeerde pooldeskundige.
-
17
Aankomst in Longyearbyen
In de ochtend van dag 17 meert de boot aan in Longyearbyen. Na het ontbijt ga je van boord en vlieg je naar Oslo, waar je 1 nacht verblijft.
-
18
terugvlucht naar Amsterdam
vandaag vlieg je van Oslo naar Amsterdam.
Waarom deze reis?
- Indrukwekkende reis per driemaster naar Spitsbergen
- Indien mogelijk zeilen we (meehelpen mag)
- Op zoek naar ijsberen en naar adembenemende uitzichtpunten
- Twee keer per dag (indien mogelijk) excursies en landingen per zodiac
- Comfortabel en stabiel schip
- Uiterst bekwame en enthousiaste crew aan boord
- CO2 compensatie van de vlucht inclusief in de reissom
- Mogelijkheid op zien van o.a. orka's en ijsberen
Groepsrondreis om Spitsbergen. Avontuurlijke cruise met zeilschip Antigua
Niet boekbaar
Bijkomende kosten €26,25
p.p. o.b.v. 2 personen