Deskundige reisbegeleiding
Deze Sumatra, Java en Bali reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelssprekende reisbegeleid(st)er.Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.
Beste reistijd
Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten.
Beste reistijd: De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt.
Zwaarte
-
Zwaarte van de reis
arrow-
Zeer lichte reis met rustige reisdagen en/of zeer lichte dagwandelingen
-
Lichte reis met mogelijk enkele langere reisdagen en/of eenvoudige dagwandelingen
-
Reis met enkele lange reisdagen en/of zwaardere (dag)wandelingen
-
Zwaardere reis, door langere reisdagen, veel verplaatsingen en/of zwaardere, meerdaagse wandelingen
-
Zware reis, door bijvoorbeeld lange reisduur, veel verplaatsingen, langere reisdagen, intensievere trekkings en in mindere mate grote cultuurverschillen
-
-
Comfort van de overnachtingenarrow
-
Basic hotels, mogelijk afgewisseld met veel kampeer- en/of andersoortige overnachtingen
-
Eenvoudige hotels, mogelijk afgewisseld met meerdere kampeer- en/of andersoortige overnachtingen
-
Comfortabele hotels, mogelijk afgewisseld met enkele kampeer- en/of andersoortige overnachtingen
-
Comfortabelere, luxere accommodaties
-
Bijzondere Premium accommodaties
-
Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nou eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. Reken ook op een aantal lange (maar mooie) busdagen op Sumatra en op Java.
Voor de wandelingen hoef je geen speciale wandelervaring te hebben. Ze zijn altijd facultatief en ter plekke zijn vaak verschillende keuzes voorhanden. Als je niet mee wilt/ kunt lopen, kan er vervoer geregeld worden dat zorgt dat je je aan het eind van de tocht weer bij de groep kunt aansluiten. Doordat Sumatra minder ontwikkeld is dan Java en Bali en de reistijden hier langer zijn, kunnen jongere kinderen het deel van de reis op Sumatra als zwaarder ervaren.
Paspoortinformatie
Je hebt een paspoort nodig dat nog minimaal zes maanden geldig is bij vertrek uit Indonesië.
LET OP: Mocht je je paspoort moeten vernieuwen nadat je bij ons geboekt hebt, geef dan bij boeking je oude paspoortgegevens door. Geef zodra je je nieuwe paspoort hebt deze gegevens, aan ons door. Indien je een nieuw paspoort hebt neem dan je oude én je nieuwe paspoort mee op reis!
Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele
benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. @media en/of krijgsmacht) soms
een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse
of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving
vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt
toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Conform de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2019 art. 6.4 komen onkosten voor het niet (geheel)
kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel
kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.
Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (advies Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee): Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel BRP kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind.
Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer. Voor overige informatie kun je terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Voor reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Let op: De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op een identiteitskaart.
Visuminformatie
Voor deze reis hoeft voor vertrek geen visum te worden aangevraagd.Nederlanders en Belgen die aankomen en vertrekken via Jakarta, Medan, Denpasar en een aantal andere luchthavens (o.a. Yogyakarta, Lombok, Manado, Makassar, Balikpapan) kunnen hun visum (Visa on Arrival) bij aankomst regelen, dit kost 500.000 Indonesische roepia (prijsniveau okt. 2024, plusminus €30,-, afhankelijk van de wisselkoers). Indien je een afwijkend vluchtschema hebt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen. Meer informatie vind je hier.
Sinds enige tijd is het ook mogelijk om het Visum On Arrival van tevoren aan te vragen en te betalen. Dit verkort aanzienlijk de wachttijd op de luchthaven van aankomst, met een visum kun je namelijk vrij snel doorlopen. Om de doorloop te bespoedigen en het wachten te vermijden raden we je aan deze procedure te doorlopen voordat je vertrekt. Het visum kun je pas 90 dagen voor de verwachte aankomstdatum aanvragen. Let op: omdat je bij deze aanvraag een retourticket en verblijfplaats moet opgeven, kun je het pas aanvragen wanneer wij deze gegevens hebben toegestuurd. Dit gebeurt uiterlijk 7-10 dagen voor vertrek. Belangrijk: de visumaanvraag neemt ongeveer drie werkdagen in beslag, doe dit dus tijdig.
Via deze link kan de aanvraag vrij eenvoudig worden gedaan.
- Bij ‘Main purpose of visit’ kies je General, Family or Social.
- Bij ‘Sub purpose of visit’ kies je Tourism, Family Visit, and Transit.
- Bij ‘I want to explore & choose a visa’ kies je B1 - Tourist (Visa On Arrival).
Voor de rest wijst de procedure zichzelf. Er dient ook een pasfoto en een paspoortscan (dit mag ook een foto zijn van het paspoort) te worden geüpload.
Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië, dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen. Een visum voor 60 dagen (B211A visum) kan worden aangevraagd via de visumcentrale. Meer informatie vind je
hier.
Customs Declaration
Alle reizigers die Indonesië binnenkomen moeten een online formulier invullen ten behoeve van Customs Declaration. Dit kan op de luchthaven gedaan worden op pc’s die aanwezig zijn in de aankomsthal, maar hier staan vaak lange rijen. Het is ook mogelijk en praktisch dit formulier al thuis in te vullen, binnen 48 uur voor aankomst op de bestemming.
Via deze link kan het formulier worden ingevuld, we raden aan dit al te doen om te voorkomen dat je lang moet wachten. Op het formulier wordt onder andere gevraagd naar de hotelnaam,
de aankomstplaats en het vluchtnummer. Voor deze gegevens verwijzen we naar de deelnemerslijst en vluchtgegevens die je van ons zal ontvangen. Als je de gegevens van de eerste persoon hebt ingevuld kun je op een volgend scherm de gegevens van de meereizende
personen invullen. De vraag over de mobiele telefoons en bijbehorende IMEI codes hoef je niet in te vullen. Na het invullen ontvang je een QR code, die je kunt printen of downloaden. Deze dien je bij de Customs Declaration te tonen.
SATUSEHAT Health Pass (SSHP)
In verband met het apenpokkenvirus hebben de Indonesische autoriteiten recentelijk bepaald dat reizigers die het land binnenkomen verplicht zijn een online gezondheidsverklaring in te vullen. Dit geldt op dit moment (laatste update: 17 september 2024) voor reizigers die landen op de luchthavens van Jakarta of Denpasar (Bali). Echter, de verwachting is dat deze verplichting binnenkort ook zal gelden voor andere luchthavens, zoals Medan, Makassar en Yogyakarta. We weten echter niet zeker of en wanneer dit van kracht zal zijn, en er is geen lokale informatiebron beschikbaar waarop dit aangekondigd wordt. Daarom raden we je aan om voor vertrek de onderstaande websitelink te controleren, ook als je niet via Jakarta of Denpasar het land binnenkomt.
Het formulier dient voor vertrek te worden ingevuld en is te vinden op de website van de SATUSEHAT Health Pass (SSHP). Aangezien je stoelnummer van je aankomstvlucht in Indonesië vereist is, kan het formulier pas worden ingevuld na het inchecken. Zodra de vereiste informatie is ingediend, ontvang je een barcode. Deze barcode moet bij aankomst in Indonesië tijdens het immigratieproces aan het luchthavenpersoneel worden getoond. Het formulier kan eventueel ook bij aankomst in Indonesië of tijdens een overstap worden ingevuld, bijvoorbeeld als je stoelnummer nog niet bekend is.Lokale belasting Bali
Vanaf 14 februari 2024 moeten internationale bezoekers aan Bali een eenmalige heffing van IDR 150.000 (ongeveer € 9) betalen om het eiland op te mogen. De opbrengst van deze International Tourism Levy is bedoeld om duurzaam toerisme te bevorderen en zal worden besteed aan milieubehoud en culturele projecten op het eiland. De heffing kan op twee manieren betaald worden:
- Contant bij aankomst op het vliegveld (of bij aankomst per boot indien van toepassing) bij een betalingsloket.
- Van tevoren via de website Love Bali. (De link werkt niet in alle browsers.) Hiervoor zijn de volgende gegevens nodig: naam, paspoortnummer, e-mail en aankomstdatum op Bali. Nadat alle gegevens zijn ingevuld wordt er een QR-code naar de e-mail van de reiziger gestuurd die bij aankomst kan worden gescand.
We raden aan de heffing vooraf te betalen om het aankomstproces te vergemakkelijken. Voor nadere instructies omtrent de betaling kun je dit document downloaden.
Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken.
Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.
Financiën
Valuta
De munteenheid is de Indonesische rupiah (IDR). Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.
Cash, creditcard of pinnen?
In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen.
Een overzicht van beschikbare pinautomaten en plekken waar je met creditcard kunt betalen vind je op www.mastercard.com. We raden je aan een extra pinpas en/of creditcard mee te nemen voor noodgevallen. In het buitenland is voor het gebruik van een creditcard altijd een pincode nodig.
Misbruik van bankpassen en/of skimmen is een wereldwijd probleem en veel banken hebben inmiddels pinbetalingen in het buitenland uitgeschakeld. Als je buiten Europa reist, zorg er dan voor dat je met je bankpas geld kunt opnemen buiten Europa. Informeer bij je bank of je bankpas goed is ingesteld en hoe je dit desgewenst kunt aanpassen naar 'wereld'.
Zakgeld
Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 190 per persoon per week.
Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.
Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:
Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) | € 340,- |
Fooien | € 80,- |
Overige optionele entreegelden en excursies | € 150,- |
Enkele voorbeelden: | |
- Entree en activiteiten Bukit Lawang | € 30,- |
- Bukit Lawang: fototoestel en videocamera toeslag | € 20,- |
- Optionele excursie Recycling Village | IDR 350.000,- |
- Entree Prambanan | $ 25,- |
- Fietstocht Ubud | € 42,- |
Dit zijn de richtbedragen zoals bekend in januari 2024. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de dollar en lokale valuta gewijzigd zijn waardoor de prijzen van excursies en activiteiten mogelijk anders uitvallen.
Maaltijden
Tijdens deze reis zijn de volgende maaltijden inclusief:- 20x ontbijt
- 2x lunch
Alle ontbijten en de lunches bij Toba meer en Candirejo zijn bij de prijs inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.
Eten en drinken
Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.
Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.
Taal & Cultuur
De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren!
In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Indonesisch samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Indonesisch.
Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.
Aanbevolen literatuur
Het boek "De denkers van de jungle" is een indrukwekkend boek over de orang-oetan. De orang-oetan wordt ernstig bedreigd door het verdwijnen van oerbossen op Sumatra en Borneo. Het aanleggen van palmolie plantages is een van de grootste boosdoeners. De stichting BOS zet zich
in om de orang-oetan te beschermen. De opbrengst van het boek gaat naar deze stichting. www.stichtingbos.nl. Lees meer over dit bijzondere boek en de orang-oetan.www.savetheorangutan.org en www.primateshelpingprimates.nl
Wat neem ik mee op reis
Bagagekeuze
Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!
Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.
Kleding
Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. Gelieve rekening te houden met de islamitische cultuur op Sumatra en Java: vrouwen dienen de schouders en knieën te bedekken. Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje terplekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhandoek of badjas gebruiken.
Wat je écht nodig hebt:
- goed ingelopen wandelschoenen
- kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
- als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
- zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel
- warme trui, sweater of fleece voor koude avonden
- zwemkleding (badpak, topless zonnen kan niet)
- handdoek
- extra tas om beperkte bagage mee te nemen tijdens de overnachting bij de Bromo vulkaan
- DEET (tegen de muggen)
Wat handig is om mee te nemen:
- tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
- woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
- slippers
- zaklamp
- Studentenkaart (voor eventuele kortingen)
- hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
Wat je niet hoeft mee te nemen:
- slaapzak
- matje: behalve als je comfortabeler wilt liggen
- klamboe
Fotografie, video en opladen
In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. We raden aan om ook een reserveset batterijen mee te nemen.
Een drone mee op reis?
Drones worden een steeds populairder hulpmiddel om foto’s of video-opnamen te maken. Het is echter lang niet altijd toegestaan deze te gebruiken. Mocht je overwegen een drone mee te nemen, dan raden we je ten zeerste aan je goed te verdiepen in de lokale
wet- en regelgeving omtrent het gebruik ervan. Daarnaast is het van belang dat je je verdiept in de regels van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, naar/van de bestemming en eventuele binnenlandse vluchten. Niet alle maatschappijen hanteren
dezelfde regels voor het meenemen van een drone. Je kunt verplicht worden deze in je ruimbagage te doen of juist als handbagage mee te nemen.
Graag willen we het volgende benadrukken:
- Het eventueel meenemen en gebruiken van een drone is geheel op eigen verantwoordelijkheid en risico.
- Twijfel je over de regels omtrent het gebruik van een drone, neem deze dan niet mee op reis.
- Houd er rekening mee dat het ongeoorloofd gebruik van een drone zwaar gestraft kan worden.
- Neem je toch een drone mee, gebruik deze dan op momenten dat je de tijdsplanning / voortgang van de groepsreis niet belemmert.
- In ‘gevoelige gebieden’, bijvoorbeeld gebieden met militaire activiteiten, kunnen afwijkende regels gelden.
Lees op de website Droneopreis.nl meer over de regels bij het meenemen van een drone naar jouw reisbestemming.
Gezond en veilig op reis
Medicijnen
We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee.
Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.
Vaccinaties en malariaprofylaxe
Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.
Indonesië stelt geen vaccinaties verplicht.
Rabies (hondsdolheid): Pas op voor de makaken (apen) in voornamelijk Ubud (Bali), maar ook bij andere tempelcomplexen; zij kunnen hondsdolheid overbrengen wanneer je door hen wordt gebeten. Kom niet te dichtbij en ga ze zeker niet aaien of voederen.
Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:Buiktyfus
DTP (difterie, tetanus, polio)
Hepatitis A
Thuisvaccinatie.nl
Sawadee werkt samen met Thuisvaccinatie.nl. Dit is een landelijk werkend vaccinatiecentrum. Zij vaccineert aan huis of op locatie en geeft je advies over het gebruik van malariaprofylaxe. Gecertificeerde medewerkers komen bij je langs wanneer het jou uitkomt, zelfs in de avonduren. Dus geen reis- en wachttijd! De tarieven liggen op het niveau van of zelfs lager dan die van de GGD of huisarts. Klik hier voor meer informatie over Thuisvaccinatie, zoals de voordelen, de werkwijze, en het maken van een afspraak.
Check je reisverzekering!
De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Ik kies zelf van a.s.r. vind je hier.
Veiligheid en reisadvies en entreevoorwaarden
De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat de entreevoorwaarden zijn voor jouw bestemming. Als Nederlandse reisorganisatie baseert Sawadee haar adviezen op die van de Nederlandse overheid. Belgische reizigers raden we aan ook de adviezen van de Belgische overheid te raadplegen. Afwijkende adviezen kunnen effect hebben op de reisverzekering. Check altijd de voorwaarden van je eigen reisverzekering.
Voor Nederlandse reizigers: > Check deze pagina voor meer informatie
Voor Belgische reizigers:
> Check deze pagina
voor meer informatie
Moeilijker bereikbare gebieden en trekking op grote hoogte
Een aantal van onze reizen gaat (deels) door meer afgelegen gebieden. Dit heeft tot gevolg dat wanneer er (medische) hulp ingeroepen moet worden, dit langer kan duren dan we in Nederland gewend zijn. Ook kan de standaard van de mogelijk te bieden zorg lager liggen dan gewend. Neem dit risico in overweging alvorens deze reis te maken. Ga je tijdens de reis een meerdaagse trekking maken op (grote) hoogte? Check dan de maximale hoogte die je bereikt en of jouw reisverzekering een repatriëring op die hoogte dekt, bijvoorbeeld een helikopter redding boven de 4.000 meter.
Risicovolle activiteiten
Sawadee organiseert avontuurlijke actieve rondreizen. Voor sommige reizigers bestaat het avontuur uit activiteiten zoals raften, kajakken, zip-linen, sandboarden, ballonvaren, mountainbiken of snorkelen. Waar wij dit soort activiteiten (optioneel) aanbieden hebben wij uiterste zorg betracht in het vinden van betrouwbare partners met een hoge standaard voor veiligheid. Echter, zelfs met goede voorzorgsmaatregelen en goede partners blijven dit risicovolle en onvoorspelbare activiteiten. Wanneer wij op bepaalde bestemmingen deze activiteiten niet aanbieden is dat met een goede reden. Besluit je zelf toch zo'n activiteit te ondernemen, dan is dat op eigen risico. Informeer te alle tijden of je reisverzekering dekking biedt voor deze activiteiten.
Veiligheid op de weg
De staat van het wegennet en het weggedrag van de overige weggebruikers is van mindere kwaliteit en minder voorspelbaar dan in Nederland. Dit brengt enig risico met zich mee. Wij maken gebruiken van uitvoerig gekeurde voertuigen en getrainde en ervaren chauffeurs. De chauffeurs en de lokale partners voldoen aan de door ons gestelde criteria en worden met regelmaat getoetst om de risico's te minimaliseren.
Fietsen in het buitenland
Tijdens enkele van onze reizen bieden wij de mogelijkheid van een fietstocht of fietsverhuur aan. Hoewel wij Nederlanders natuurlijk zeer ervaren fietsers zijn dien je er rekening mee te houden dat de wegen en de medeweggebruikers in het buitenland minder berekend zijn op fietsers. Houd je aan de aanwijzingen en voorschriften van de reisbegeleiding, wees extra alert en rijd defensief.
Zwemmen in open water
Tijdens veel van onze reizen heb je verschillende mogelijkheden om een verfrissende duik te nemen of te zwemmen in een meer, rivier of de zee. Omdat je zwemt in onbekend gebied dien je de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Voordat je besluit om ergens te gaan zwemmen raden wij je aan om altijd de reisleider te raadplegen in verband met bijvoorbeeld sterkte stromingen die we in Nederland niet gewend zijn. Kijk ook altijd of er veiligheidsinformatie wordt gegeven in de vorm van bijvoorbeeld waarschuwingsvlaggen. Wees op de hoogte van je omgeving en zwem niet alleen of ’s nachts.
Raften
In Indonesië (Bali) bieden (lokale) organisaties mogelijkheden aan om te raften. Raften blijft, zelfs met goede voorzorgsmaatregelen, altijd een risicovolle en onvoorspelbare sport. Wanneer je zelf een raftexcursie wilt boeken, is dat op eigen risico. Als je gaat raften informeer dan altijd of je reisverzekering hiervoor dekking biedt.
Contact tijdens de reis
Tijdsverschil
Het tijdsverschil met Indonesië is 6 uur (tijdens de wintertijd 7 uur).
Contact met het thuisfront
Mobiel bellen is in Indonesië is vrijwel overal mogelijk. Tijdens trektochten is er vaak geen bereik. Informeer voor vertrek bij je provider of mobiele telefonie met je bestaande abonnement en telefoontoestel mogelijk is. Ter plekke kun je ook een simkaart te kopen. Deze zijn goedkoop en je belt voordeliger dan met je Nederlandse simkaart. Ook is er een 4G netwerk aanwezig en hebben de meeste restaurantjes en cafés een Wi-Fi netwerk. Post vanuit Indonesië doet er normaal gesproken zo'n één tot twee weken over..
Noodgevallen en calamiteiten
Zorg ervoor dat thuisblijvers altijd op de hoogte zijn van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op de website of in de app van de betreffende luchthaven. De apps zijn meestal gratis te downloaden in de app stores. Bijvoorbeeld:
- Amsterdam Schiphol Airport - schiphol.nl / Schiphol Amsterdam Airport app
- Brussels Airport - brusselsairport.be/nl / Brussels Airport App
- Rotterdam The Hague Airport - rotterdamthehagueairport.nl
- Eindhoven Airport - www.eindhovenairport.nl
We sturen geen lijst van de hotels waar we tijdens de reis verblijven omdat deze nog wel eens wisselen en de kamers vaak onder een andere naam geboekt zijn. In geval van nood zijn we voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Bel daarom niet met het hotel maar met Sawadee. Tijdens kantooruren kun je ons bellen op +31204202220. Buiten kantooruren word je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035.
Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.
Duurzaam toerisme
Toerisme is één van de grootste industrieën ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Ook houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Het is -indien van toepassing- gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen. Wil je weten hoe jij kan meehelpen? Bekijk hier onze 15 tips om duurzamer te reizen.
Duurzaam toerisme in Indonesië
Samen met onze lokale partners probeert Sawadee de reizen in Indonesië zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Dit doen we door tijdens veel van onze reizen gebruik te maken van kleinschalige accommodaties of homestay’s. Ook reguliere accommodaties kunnen positieve impact maken, zo bleek uit een analyse in 2023 dat 47% van de accommodaties in Indonesië aantoonbare stappen zet op gebied van duurzaamheid.
Plastic
Net als veel landen in Zuidoost Azië heeft Indonesië een groot plastic probleem. Doordat er veel plastic wordt gebruikt, en dit niet goed wordt weggegooid en gerecycled komt dit terecht in de natuur. Om het plastic gebruik te verminderen zijn er in de meeste bussen een watertank aanwezig, zodat de waterflessen hervult kunnen worden. Daarom moedigen wij alle reizigers aan om zelf een hervulbare waterfles, en katoenen tas mee te nemen. Met de gratis RefillMyBottle applicatie kan je voor een groot aantal locaties vinden in Indonesië waar je je fles bij kunt vullen.
Daarnaast steunt Sawadee ook projecten om plastic afval te verminderen, in Indonesië steunt Sawadee het Project Wings op Sumatra. Project Wings heeft een ecodorp opgezet geheel gebouwd uit duurzame materialen en plastic afval. In het ecodorp zijn verschillende projecten voor het opruimen van plastic afval, en ondersteunen ze de lokale bevolking bij het recyclen van afval.
Blue Marine Foundation
Sawadee steunt drie jaar lang de Blue Marine Foundation, een Britse organisatie. Deze organisatie focust op het herstellen en beschermen van de oceanen. Het beschermen van de oceanen en zeeën is van groot belang om de biodiversiteit te bewaren, bovendien zit bijna de helft van de CO2 opgeslagen in de oceanen.
Op Lombok wordt samen met Blue Marine en de lokale bevolking wordt het mangrovebos herstelt. De mangrove zijn een belangrijke leefomgeving voor vissen, en bieden bescherming tegen schommelingen in de zeespiegel. Lees hier meer over onze samenwerking met Blue Marine.
Projecten
Stichting BOS
Het boek "De denkers van de jungle" is een indrukwekkend boek over de orang-oetan. De orang-oetan wordt ernstig bedreigd door het verdwijnen van oerbossen op Sumatra en Borneo. Het aanleggen van palmolie plantages is een van de grootste boosdoeners. De stichting BOS zet zich in om de orang-oetan te beschermen. De opbrengst van het boek gaat naar deze stichting. http://orangutan.or.id/. Lees meer over dit bijzondere boek en de orang-oetan.www.savetheorangutan.org en http://www.orangutanrescue.nl/
Park Sleep Fly
Natuurlijk komen er bij het maken van een reis ook wat voorbereidingen kijken. Wil jij verzekerd zijn van een zorgeloos begin van je reis? Goed nieuws, want via Sawadee kun je extra voordelig een Park Sleep Fly arrangement boeken bij Hotel ibis Schiphol Amsterdam Airport. Rijd de dag voor vertrek in alle rust naar het hotel, gelegen vlak bij luchthaven Schiphol, en parkeer maximaal 21 dagen kosteloos je auto. Check vervolgens in voor je overnachting en pak de volgende dag heerlijk uitgerust de gratis shuttlebus, die van 3:45 tot 00:40 uur rijdt, naar de vertrekhal. Dit arrangement is met name een uitkomst bij een vroege heenvlucht of late terugvlucht.
Bekijk deze pagina voor meer informatie en de voorwaarden.